www.zdravlje.gov.rs
Са подацима од: 06.07.2015.

Препоруке за поступање у току топлог времена

Стално расхлађујте свој дом

  • Трудите се да вам животни простор увек буде расхлађен. Идеално би било одржавати собну температуру испод 32oC током дана, односно испод 24oC током ноћи. Ово је нарочито важно за децу узраста до 2 године, особе старије од 60 година, као и за хроничне болеснике.
  • Искористите ноћни ваздух да расхладите свој дом. Отворите све прозоре и држите ролетне (шалоне, засторе) подигнуте током ноћи и раног јутра, када је спољашна температура нижа.
  • Смањите топлотно оптерећење у свом стану или кући у најтоплијем делу дана. Затворите прозоре и прозорске засторе, посебно оне на сунчаној страни. .Искључите вештачко осветљење и све електричне уређаје који вам нису неопходни.
  • Окачите влажне чаршаве на отворене прозоре како бисте расхладили ваздух у соби, уколико немате клима уређај. Ако вам је стамбени простор климатизован, затворите врата и прозоре и штедите струју коју не користите за расхлађивање.
  • Вентилатори могу делимично да расхладе просторију, али при температури изнад 35оC не могу да спрече опасност од појаве поремећаја здравља изазваних топлотом.

Не излажите се топлоти

  • Пређите у најхладнију просторију у стану, поготово ноћу.
  • Ако немате могућности да расхладите свој стан/кућу, проводите 2-3 сата дневно у расхлађеном простору ван куће (на пример у климатизованим јавним зградама).
  • Избегавајте боравак напољу  у току најтоплијег дела дана (од 10 до 17 часова).
  • Колико можете, избегавајте напорне физичке активности. Ако морате да их обављате, чините то у току најхладнијег дела дана, што је обично између 4:00 и 7:00 часова ујутру.
  • Боравите у хладу 
  • Не остављајте децу, као ни животиње, у паркираним возилима.

Расхлађујте тело и хидрирајте свој организам

  • Туширајте се или купајте у расхлађеној води. Можете да примењујете и хладне облоге, пешкире, сунђере, купке за стопала, итд.
  • Носите лагану, комотну одећу од природних материјала, светлих боја. Ако излазите напоље, носите шешир или капу са широким ободом и наочаре за сунце.
  • Користите памучну постељину.  
  • Редовно уносите течност, пре свега воду. Искључите алкохол и смањите унос кафе и газираних безалкохолних пића. Узимајте мање, а чешће оброке. Избегавајте храну са високим садржајем протеина.

Помозите  другима

  • Редовно  проверавајте како су вам чланови породице, пријатељи и суседи, који живе сами. Особама које су под здравственим ризиком (деца, труднице и особе старије од 65 година)  могла би да затреба помоћ током врелих дана. Ако неко од њих узима лекове, проверите са њиховим лекаром да ли ти лекови утичу на терморегулацију.

Ако имате здравствених проблема

  • Лекове држите на температури испод 25оC или у фрижидеру (прочитајте упутство о чувању дато уз лек).
  • Затражите медицински савет ако патите од неког хроничног обољења или истовремено узимате више различитих лекова.

Ако се ви или неко други не осећа добро

  • Потражите помоћ ако осећате вртоглавицу, слабост, узнемиреност, интензивну жеђ или имате главобољу; што је пре могуће пређите у охлађен простор и измерите телесну температуру.
  • Попијте неколико гутљаја  воде или воћног сока собне температуре. 
  • Ако вам се јаве болни грчеви у мишићима  (они су, иначе, често последица дужег вежбања по веома топлом времену, посебно ако су се јавили у мишићима ногу, руку или стомака), склоните се у хлад или уђите у расхлађени простор. Почните постепено да уносите течност, најбоље воду. Ако топлотни грчеви потрају дуже од једног сата треба да потражите лекарску помоћ.
  • Обратите се лекару ако осетите неуобичајене симптоме или ако симптоми дуго трају.

Ако приметите да код неког од чланова ваше породице или људи којима помажете  топлу,  суву кожу  и бунцање, појаву грчева  и/или несвестицу, односно губитак свести, одмах позовите лекара/хитну помоћ. Док чекате на помоћ, покушајте особу да расхладите хладним облогама, дајте јој да пије течност, ослободите је вишка одеће.

Савети за заштиту здравља деце током топлотног таласа

Новорођенчад, одојчад и деца узраста до 4 године посебно су осетљива на високе температуре ваздуха, при чему често не испољавају брзо знаке и симптоме као одрасли.

Облачење

  • Користите памучну одећу светлих боја која није тесна.
  • Бебама је довољна пелена и бенкица без рукава.

Исхрана и унос течности

  • Бебе и мала деца неће вам рећи да су жедни, зато је веома важно да им редовно дајете воду.
  • Најбоље пиће је вода: немојте деци давати зашећерене сокове или газирана безалкохолна пића!
  • Током топлотних таласа бебама које сисају биће потребни додатни подоји. Између подоја можете им понудити воду у кашичици.
  • Деци узраста годину дана и старијој можете понудити комаде залеђеног воћа на пример лубенице које могу да сисају и тако унесу додатно течност и истовремено се расхладе.

Боравак у кући

  • Редовно проветравајте просторије у којима боравите најбоље у раним јутарњим и касним вечерњим сатима.
  • У најтоплијем делу дана затворите прозоре, спустите ролетне како бисте створили пријатну хладовину у стану.
  • Уколико користите вентилатор никада га не усмеравајте директно на бебу односно дете.
  • Уколико имате клима уређај постарајте се да превише не расхладите односно да температура у просторији не буде испод 24 оC.

Излагање Сунцу

  • Избегавајте да изводите бебе и децу напоље за време топлотног таласа. Ако их изводите, чините то само у раним јутарњим или вечерњим сатима.
  • Када боравите напољу бебе и децу узраста до годину дана увек држите у хладовини.
  • Избегавајте боравак на отвореном у најтоплијем делу дана од 10 до 17 сати.
  • Када су напољу, потребна је одговарајућа заштита од Сунца: памучна широка гардероба која не стеже, светлих боја, шеширић, крема са заштитним УВ фактором.

Путовање

  • Уколико крећете на пут, чините то у раним јутарњим сатима.
  • Заштитите прозорска стакла кола тамним фолијама или засторима како би спречили контакт са сунчевим зрацима.
  • Не прекривајте столицу за бебе пешкиром или памучним ћебетом јер то спречава кретање ваздуха
  • Никада не остављајте бебе и децу саме у затвореним колима.
  • Током путовања правите честе паузе и обезбедите довољан унос воде.

Знаци топлотног стреса

  • Врло често нема јасних знакова и симптома топлотног стреса: изгледају уморно или су више узнемирени него обично.
  • Сува кожа и слузокоже
  • Одбијају да уносе течност
  • Ређе мењате пелене, а пелена је мање тешка
  • Меки део бебине главе на темену је удубљен

Уколико приметите неки од наведених знакова одмах позовите лекара!

Исхрана у летњем периоду

На избор намирница које користимо у исхрани утиче више различитих чинилаца, као што су пол, узраст, физичка (не)активност, здравствено стање. Зависно од годишњег доба, доступне су нам и различите врсте намирница, а осим тога, климатски услови утичу и на потребе организма за одређеним врстама хране. У летњем периоду за који су карактеристичне високе дневне температуре, организам нема потребу за великим енергетским уносом, с обзиром да се одређен део унете хране у телу троши за стварање топлоте, већ на првом месту за одговарајућим уносом течности. Дневне потребе се крећу од 6-8 чаша воде, односно један и по до два литра, некада и више зависно од степена физичке активности и здравственог стања. Не препоручује се надокнада течности само уносом сокова без обзира на њихов садржај шећера или вештачких заслађивача. Пожељни су освежавајући напици попут хладног чаја (биљни чај припремљен на уобичајен начин и охлађен у фрижидеру, на пример чај од нане освежава на високим температурама) или свеже цеђеног воћног сока. Неопходно је избегавати газиране напитке и већу количину кафе, а алкохолна пића су забрањена. Хладни напици за којима обично посежемо када су велике врућине прија нам само тренутно уз опасност да, уколико смо прегрејани и знојави, хладном водом из фрижидера механички оштетимо слузокожу ждрела те се може јавити бол у грлу и прехлада.

Када је у питању избор врсте хране, саветује се пре свега већи унос поврћа - свежег или спремљеног кувањем (на пари или у води) или гриловањем, као и свежег воћа. Од млечних производа пре свега млад сир од обраног млека, јогурт и обрано млеко, уз избегавање јаких сирева, кајмака, павлаке и бутера због велике количине масноће коју садрже. Смањити унос меса, уз препоруку за коришћење пре свега рибе, пилетине и ћуретине. Не саветује се пржење и поховање за припрему меса, као ни узимање сухомеснатих производа. Житарице треба уносити свакодневно у мањој количини, као хлеб и цереалије (мусли), а смањити или искључити употребу лиснатих теста и пекарских пецива која садрже велике количине масноће.

И током лета исхрана треба да је редовна, што подразумева одређен ритам оброка у току дана. Често преко дана због великих врућина избегавамо оброке, да би у вечерњим сатима појели један обилан оброк што је непожељно пре свега зато што се уносом веће количине хране оптерећују органи за варење, храна се спорије вари и слабија је искористљивост хранљивих састојака. Пожељни су чешћи, мање обилни оброци. У трци за препланулим теном има и оних који верују да им конзумирање намирница које садрже каротен (жуто наранџасти пигмент) у већој мери, може бити од помоћи.

Поједине врсте воћа и поврћа у себи садрже велике количине каротена, на пример шаргарепа, наранџасто воће као кајсије и брескве. Уколико се уносе редовно у већој количини могу довести до пребојености коже коју, међутим, не би требало заменити са препланулошћу коже која настаје због присуства пигмента меланина приликом излагања Сунцу. Једино разноврсна исхрана обезбеђује унос свих организму потребних хранљивих састојака и тиме чува и здравље коже.

Посебну пажњу треба посветити правилном чувању намирница које се током лета брже кваре и то пре свега  намирница животињског порекла с обзиром да представљају добру подлогу за раст бактерија, а најосетљивије су месо и прерађевине, риба, јаја, млеко и млечни производи па их обавезно треба чувати у фрижидеру. Од свих млечних производа сладолед је најчешћи кривац за настанак тровања храном у летњем периоду. По свом саставу јаје представља идеалну средину за развој Салмонеле те је неопходна добра термичка обрада, односно избегавати коришћење производа, на пример колача, кремова, сладоледа који садрже свежа - сирова јаја.

Додатне информације можете наћи и на сајту Института за јавно здравље Србије "Др Милан Јовановић Батут".
Покажи послате коментаре (0)
Убаци нови коментар
Име:
Коментар:
 
Министарство здравља Републикe Србијe, Немањина 22-26
Сва права задржана